Gyakran Ismételt Kérdések
Segédápoló esetén milyen FEOR kódot kell beírni?
Amennyiben a segédápoló rendelkezik az EEKH nyilvántartási számmal, akkor 3311
ápoló, szakápoló a FEOR besorolás, amennyiben nincs EEKH nyilvántartási száma,
akkor egyenlőre nem kell rögzíteni a HENYÍR-ben.
Kinek kell adatszolgáltatást tennie?
Adatszolgáltatást annak az egészségügyi szolgáltatónak kell megtenni, aki egészségügyi
szolgáltatóként működési engedéllyel rendelkezik.
Kit kell a HENYIR szakrendszerbe bejelenteni?
A HENYIR-be jelenleg a működési nyilvántartási számmal rendelkező egészségügyi
tevékenységet végző személyt (orvos/egészségügyi szakdolgozó) kell bejelenteni
– függetlenül a foglalkoztatás jogviszonyától: társas vállalkozás tagja, egyéni
vállalkozó, alkalmazott…stb.
Nincs alkalmazottam, egyedül dolgozom, kell-e bejelentést tennem?
Igen kell, saját magát be kell jelenteni. A jogviszony esetében egyéni vállalkozó
vagy társas vállalkozás tagja választandó.
Hol tudok regisztrálni?
A regisztrációt a www.antsz.hu oldalon lehet megtenni a jobb felső sarokban lévő
"Regisztráció" linken.
Nem működik a Henyír alkalmazás, pedig regisztráltam, és beírtam a regisztráció
során kapott azonosítókat!
A regisztráció során egyúttal jogosultságot is kér a HENYIR szakrendszerhez.
A jogosultság kérésénél arra kell figyelni, hogy a szakrendszer kiválasztásánál
a HENYIR-t jelöljék meg és a jogosultságok megjelenésekor válasszák ki a henyir
adatbeküldő opciót (akkor választották ki jól, ha kék színű lesz ez a sor).
Mit kell tenni, akkor, ha már az OSZIR rendszerben egy másik szakrendszert (pl.
Járványügyi) már használok?
Bejelentkezés után a jobb oldalon megjelenő GYORSMENÜ-re kattintva a Jogosultság
igénylés menüt választva
érhető el az igénylő felület:
A listából a HENYIR szakrendszer és a "HENYIR adatbeküldő" szerepkör választandó.
Mit kell tennem, ha megkaptam a jogosultsághoz a felhasználónevet és a jelszót?
Hogyan tudom megnézni az eddig felvitt adatokat?
A foglalkoztatás bejelentő űrlapon rá kell klikkelni az űrlapok exportálása gombra.
Ezután az adatok átmásolódnak egy Excel file-ba és így ellenőrizhetőek az addig
felvitt adatok.
Mit kell tennem, ha nem jók az adatok?
Lehetősége van az adatok javítására, viszont bizonyos adatok nem módosíthatóak,
ezért ebben az esetben először le kell a szervezeti egységet zárni, majd újból
fel kell vinni a jó adatokat.
Melyik adatok nem módosíthatóak, javíthatóak?
A foglalkoztatás bejelentés űrlapon az alábbi mezők nem módosíthatóak:
Mi a teendőm, ha nem jól vittem fel egy adatot és a nem javítható adatok közé
tartozik?
A foglalkoztatás bejelentő űrlapon kiválasztja a zárás műveletet, majd a korábbi
űrlap betöltése gombra klikkel, ami betölti az eddigi összes érvényes adatot,
kiválasztja azt a sort, amelyet le szeretne zárni és a foglalkoztatás megszűnése
rovatnál kitölti a zárás dátumát és indokát (pl. jogviszony megszűnése és dátuma,
téves adatfelvitel és dátum).
Mire van szükség az foglalkoztatási űrlap kitöltéséhez?
Internet hozzáférés, számítógép, regisztráció, jogosultság, felhasználónév, jelszó,
az engedélyezett tevékenység adatait tartalmazó utolsó, érvényes működési engedélyre
(ÁNTSZ-OTH vagy Népegészségügyi Osztály által kiadott).
Amennyiben nem ismeri a „Szervezeti egység 9 jegyű ÁNTSZ azonosítója” mező kitöltéséhez
szükséges azonosítót, kérjük keresse az engedély kiadására illetékességgel és
hatáskörrel rendelkező Hivatalt, hol szívesen segítenek Önnek.
Mi a teendő akkor, ha időközben már nem végzem az egészségügyi tevékenységet?
Ha még nem kérelmezte a működési engedélyének a visszavonását, akkor most kell
kérelmeznie azt a telephelyileg illetékes hatóságtól.
A halasztott határidő a manuális rögzítéssel teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségre
is kiterjedhet?
A HENYIR adatszolgáltatás az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános
feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003.(VII.15.)
Korm. rendelet 2016. szeptember 01-től hatályos.
A felhasználói dokumentációban úgy látszik, hogy a Foglalkoztatás bejelentését
választani kell. Ez azt jelenti, hogy az xml-ben vagy bejelentést, vagy változást,
vagy zárást lehet csak átadni?
A küldött xml tartalmazhat nulla vagy több
,
és
elemet. Ezek mindegyike egy-egy jogviszony kezdetének, változásának és lezárásnak
lejelentését teszik lehetővé. Ezeket az ID egyedileg azonosítja.
Szükség lenne egy teljes HenyirService?wsdl-re. Hiányoznak a send, helo, sendResponse,
helloResponse típusai.
A send az interfész dokumentáció 3.1.1 pontjában, a sendResponse leírása a 4.1
pontban található. A hello csak ideiglenes metódus, ezért éles üzemben nem fog
szerepelni, következő verzióból kivételre kerül.
Az xml készítéséhez kérnénk az xsd fájlt, és wsdl fájlt a SOAP felé, amennyiben
elérhető. Továbbá szeretnénk megkérdezni, tudnak-e részünkre majd biztosítani
egy olyan teszt környezetet, ahol a készülő fejlesztést tesztelni tudnánk?
Mind az xsd file felépítését, mind a wsdl elérését tartalmazza a https://www.antsz.hu/oszir/henyir
oldalon található interfész leírás.
A wsdl elérése a későbbiekben még változhat, ezért kérem, hogy folyamatosan ellenőrizzék
a leírásokat és a szintén itt található „HENYIR GYIK” szekciót!
Egy xls állományból, specifikáció alapján készítünk xml állományt. Az egyes
tag-eket a specifikációban található Excel oszlop hivatkozás alapján azonosítottuk.
A fejlesztés során azt tapasztalatuk, hogy bizonyos mezők (pl. pecsétszám) nem
csak egy néven szerepelnek (a konkrét esetben: pecsetszam és nyilvszam). Azt szeretnénk
kérni, hogy azon mezők esetében, ahol több mezőnévvel, illetve adatszerkezetben
(pl titulus, vezeteknev, keresztnev és a fullname viszonya) lehetséges a az adatelemek
szerepeltetése, tegyék egyértelművé azt, hogy mikor, melyiket használhatjuk.
Az ANTSZ oldalán elérhető interfész leírás tartalmazza az XML validáláshoz szükséges
XSD-t. Az XSD önmagában, további szöveges leírás nélkül képes leírni az XML elvárt
szerkezetét, az adattagokat, a hierarchiát és kötelezőséget.
Javaslolt hogy a fejlesztés időszakában az xml beküldése előtt ellenőrizzék le
azt a weben található online xsd validátorok valamelyikével (pl: http://www.utilities-online.info/xsdvalidation/#.V-prrCiLTmE).
A specifikációban található példaállományban a „zaras” tag-ek közé kerül az összes
XML tag.
A küldött xml tartalmazhat nulla vagy több
,
és
elemet. Ezek mindegyike egy-egy jogviszony kezdetének, változásának és lezárásnak
lejelentését teszik lehetővé. Ezeket az ID egyedileg azonosítja.
A dokumentum további részében nincs említés az XML befoglaló tag-ek hierarchiájáról,
illetve listájáról. Mely tag-ek közé kell elhelyezni az üzenetben található adatelemeket?
Az előbb említett esetben, a zaras, vagy close tagnév használatos? (A példában
az egyik, a specifikációban a másik megnevezés látható.) Az előző kérdéssel szorosan
összefüggő kérdésünk, hogy a simpleType tagok mellett, az XML group-ok és complexType-ok
milyen befoglaló tag-ek közé kerülhetnek?
Az említett simpleType, comlexType, group a XSD definíciónak az építőkövei, pélául
a szabvány szerint a complexType összetett adattípust jelent. Például az
definíció a következő xml részletet definiálja (ahol az employerName és employerKSH
típusok tovább leírással rendelkeznek, illetve további részek mondják meg hogy
ezt az xml-ben hol kell szerepeltetni):
A módosításnál és a zárásnál (távozásnál) melyek a kötelező elemek az érintett
adatokon kívül? (azonosító és dátum, illetve módosított adat)
Az XSD szabvány leírja a kötelezőséget is, a use="required" illetve a minOccurs
segítségével.
Milyen azonosítóval kell ellátni egy rekordot? Lehet folyamatosan futó sorszám?
Egy xml fájlon belül egyedinek kell lennie az ID-nek. A hibaüzenetben ezzel az
ID-vel lesz hivatkozva a hiba helye, pl. az alábbi válaszüzenet a ID="8" tétellel
kapcsolatban jelez hibát:
Mi utal az időszakra? (Melyik hónap jelentéséről van szó.)
Időszakra vonatkozó jelölés nincs az xml-ben, az egyes jogviszony kezdetének/végének
dátuma adható meg, az interfész nem köti meg hogy egy adott jogviszony mikor lesz
lejelentve.
Az éles beküldés előtt szeretnénk egy teszt rendszerbe betölteni az adatokat.
Hol érhető el a tesztrendszerük?
A teszt webszerviz https://teszt.antsz.hu:8443/AntszAuth/proxy?url=http://192.168.1.27:8086/oszir-henyir-web/HenyirService?wsdl
címen érhető el.
A közfinanszírozott szolgáltatók esetén az ÁNTSZ 9 jegyű kód rögzítésénél a központi
műtő, Kp. sterilizáló, stb. esetében nem fogadja el a 0-t, rögzítésnél a „szervezeti
egység nem azonosítható” hibakódot adja. Több esetben előfordult, hogy az adatok
felvitele után a rögzítés nem sikerült, újbóli felvitel esetén pedig a „nyilvántartásban
már szerepel” ugrott fel, viszont az összesített Excel táblázatban a közalkalmazott
neve mégsem található.
Szakrendelő központi műtő (xxxxxx) és központi dietetika (xxxxx) szervezeti egységeire
rendelkezik ÁNTSZ szervezeti egység azonosítóval. Ezen egységek vonatkozásában
fel tudják a dolgozói adatokat a Henyir rendszerben rögzíteni. Azon egységeik
tekintetében melyek ilyen azonosítóval nem rendelkeznek – központi sterilizáló
– nem tudnak dolgozókat rögzíteni. A „szervezeti egység 9 jegyű ÁNTSZ azonosítója”
adatmező nem tartalmazhat „0” értéket, a rendszer ezért generálta a hibaüzenet
és nem engedte az adatlapot rögzíteni.
Szeptemberben már kötelezően használni kell a SOAP-os feltöltést vagy szeptembertől
indul a jelenlegi webes feltöltés mellett?
Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint
a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003.(VII.15.) Korm. rendelet módosítása
2016. szeptember 01-től hatályos.
A velünk Megbízási Szerződés alapján megbízásos jogviszonyban álló természetes
személy Megbízottak (orvosok) „megbízási jogviszonyként” való besorolására a HENYIR
rendszerben (a foglalkoztatási jogviszony típusának kiválasztásánál) nincs lehetőség.
A kiválasztható opciók között a megbízásos jogviszony típus nem szerepel, az nem
választható ki; a HENYÍR rendszer által felajánlott lehetőségek (egyházi személy,
egyéni egészségügyi vállalkozás, közreműködő, közalkalmazott, közszolgálati jogviszony,
munkaviszony, szabadfoglalkozású, személyes közreműködő, szolgálati jogviszony,
társas vállalkozás, önkéntes segítő) egyikébe sem tudtuk – a 2003. évi LXXXIV.
törvényre figyelemmel – egyértelműen beazonosítani a megfelelő foglalkoztatási
típust.
A HENYIR informatikai rendszerben a jogviszony nyilvántartása céljából felajánlott
lehetőségek közül a „szabadfoglalkozású” foglalkoztatási típust kérjük kiválasztani
a megbízási jogviszonyban álló személyek esetében.
Intézményünk humánerőforrás adatai az Önkormányzat informatikai rendszerében
vannak nyilvántartva. Kérdésünk: ebben az esetben hogyan oldható meg az interfész
alapú kapcsolat kialakítása?
Ha az Önkormányzat informatikai rendszerében vannak nyilvántartva az egészségügyi
szolgáltató humánerőforrás adatai, akkor hogyan oldható meg az interfész alapú
kapcsolat kialakítása?
Műszaki szempontból az OTH-nak mindegy, hogy a kapcsolatot honnan kezdeményezik,
ha kialakítása megfelelően történik - érvényes felhasználói névvel/jelszóval,
érvényes tanúsítvánnyal -, és a küldött adat megfelelő formában érkezik, akkor
az adatokat fogadni tudjuk. Ebben az esetben érkezhet az Önkormányzat rendszeréből,
tehát az interfész alapú kapcsolat az Önkormányzat és az ÁNTSZ rendszerei között
történik.
Annak a feltételnek ebben az esetben is meg kell felelni, hogy a bejelentő felhasználónak
az ÁNTSZ rendszerében egy partnerhez kell tartoznia, ami ebben az esetben (az
ÁNTSZ "EÜ szolgáltatók" oldala szerint) nem az önkormányzat, ahol valószínűleg
az adatokat kezelő/beküldő kolléga dolgozik, hanem a levélíró Városi Egészségügyi
Intézmény lehet, mint egészségügyi szolgáltató.
Sajnos ilyen létszámú cégnél (megközelítőleg 700 fő) lehetetlen az egyenkénti
rögzítés. A bérszámfejtő programunk xls formátumban tudja produkálni az adatokat
és a honlapjukon leírt interfész megvalósításával nem fogunk megbirkózni. Kérem
segítsenek abban, hogy milyen módon lenne megoldható ez a probléma?
Interfészen keresztül az ÁNTSZ informatikai rendszere csak megfelelő struktúrájú
xml állományokat tud fogadni, amelynek leírását az OTH honlapján az alábbi linken
érheti el: https://www.antsz.hu/oszir/henyir. Ha a jelenlegi program ezt a formátumot
nem tudja előállítani, akkor el kell végezni a szükséges fejlesztést. Párhuzamosan
a beküldő oldali interfész kialakítása is szükséges.
Az orvos személye változott és foglalkoztatásban is lettek eltérések. Az alábbi
hibát kapom a beküldés gombra kattintva:”nincs előzmény tranzakció”. Kérdésem,
hogy zárjam le a már berögzített, korábbi orvos adatait tartalmazó bejelentést
és vigyem fel kezdésként az új orvost? Változásként szerettem volna rögzíteni
az új orvos adatait, de erre is kiírta a fenti hibát.
Amennyiben az orvos személye változott, abban az esetben az adatok nem módosíthatók,
hanem új foglalkoztatásként kell rögzítenie, melyről a HENYIR felhasználói dokumentációjában
részletes információt talál (1.o). Ennek értelmében a korábbi foglalkoztatással
kapcsolatos jogviszony lezárása szükséges.
Például heti 2 órában személyes közreműködő tevékenységet végző szakorvos is
1 egészségügyi dolgozónak számít? (A HENYIR rendszerben most őket is jelentjük,
de ők nem szerepelnek a bérszámfejtő szoftverünkben, mert számlát bocsátanak ki.)
Személyes közreműködő igénybevételére, a 93/2003. (VII.15) Korm. rendelet 12/B.
§ (1) bek. szerinti személyes közreműködői szerződés alapján kerül sor. A közreműködői
szerződés tartalmazza a szolgáltatást végző személy személyes adatait, illetve
a munkavégzésére irányuló jogviszonyát, mely információkat a HENYIR programban
rögzíteni szükséges.
Kérdésére válaszolva a két órában személyes közreműködői tevékenységet végző
szakorvos adatait a HENYIR programban rögzíteni szükséges.
Az a főállású munkavállaló, aki 4 db 9 jegyű azonosítóval rendelkező szervezeti
egységben dolgozik heti 40 órában (pl. 34,4,1, és 1 óra megbontásban) 1 főnek,
vagy 4 főnek számít? (A HENYIR rendszerben most 4-szer van rögzítve a legtöbb
egészségügyi dolgozó.)
Amennyiben pl. egy orvos egy adott szolgáltatónál többféle jogviszonyban is dolgozik,
minden jogviszonyát külön-külön fel kell tüntetni. Több szervezeti egységben foglalkoztatatott
orvost vagy szakdolgozót, egyéb foglalkoztatottat annyi esetben szükséges rögzíteni,
amennyiszer a foglalkoztatására sor kerül (például külön rögzítendő, ha egy orvos
egy fekvőbeteg ellátó osztályon és emellett a szakrendelésen is dolgozik).
Kérdésére válaszolva tehát az a főállású munkavállaló, aki 4 db 9 jegyű azonosítóval
rendelkező szervezeti egységben dolgozik különböző óraszámban, a HENYIR programban
külön-külön kell a jogviszonyait rögzíteni.
Amennyiben főállású munkavállalónk a munkaviszonya mellett megbízási szerződéssel
látja el egy szakrendelés asszisztensi feladatait heti 2-3 órában, ő e szellemi
szabadfoglalkozású jogviszonyban további 1 egészségügyi dolgozónak számít?
Amennyiben a főállású munkavállaló a munkaviszonya mellett megbízási szerződéssel látja el feladatát, akkor a HENYIR programban ezen jogviszony külön kerül rögzítésre
mint szabadfoglalkozású.
Amennyiben egy külsős (nem nálunk főállású) dolgozó személy heti 2 órában megbízási
szerződéssel látja el egy szakrendelés asszisztensi feladatait, mint szellemi
szabadfoglalkozású, ő további 1 egészségügyi dolgozónak számít?
Ha olyan munkavállaló kerül foglalkoztatásra, aki más munkaadónál áll munkaviszonyban,
akkor a részmunkaidős foglalkoztatása is rögzítésre kell, hogy kerüljön a HENYIR
programban, mint szabadfoglalkozású.
Az egészségügyi alapellátást végző dolgozó is beleszámít a 30 fős dolgozói létszámhatárba?
A rendelet alapján havonta adatszolgáltatási kötelezettséggel rendelkeznek a
közalkalmazottakról, illetve közreműködőkről, személyes közreműködőkről, megbízási
szerződéssel foglalkoztatott szabadfoglalkozásúakról, továbbá ha nem közfinanszírozott
ellátást is végeznek akkor az annak keretében foglalkoztatottakról is, azaz minden,
a működési engedélyükben szereplő rendelésen és az alapellátás körében foglalkoztatott
egészségügyi dolgozókról.
Amennyiben a védőnő helyettesít egy körzete megbízási szerződéssel a főállása
mellett, akkor ő további 1 egészségügyi dolgozónak számít?
Amennyiben egy védőnő helyettesítést végez, ebben az esetben nem kell rögzíteni
a helyettesítő személy adatait a HENYIR adatszolgáltatás keretében, azonban az
engedélyező hatóság felé a változás jelentése továbbra is fennáll.