Gyógyászati segédeszköz
forgalmazása, javítása, kölcsönzése
1. Ügy
megnevezése, tárgya
A gyógyászati segédeszközök forgalmazásának,
javításának, kölcsönzésének szakmai követelményeiről szóló 7/2004. (XI. 23.)
EüM rendelet hatálya alá tartozó gyógyászati segédeszközök forgalmazása,
javítása és kölcsönzése egészségügyi szolgáltatásnak minősül.
Egészségügyi szolgáltatás kizárólag az egészségügyi
hatóság által kiadott működési engedély birtokában, az abban meghatározottak
szerint kezdhető meg, illetve folytatható. A működési engedély csak abban az
esetben adható ki, ha a kérelmezőnek az egészségügyi szolgáltatás során okozott
kár megtérítésére van felelősségbiztosítása, illetve akivel szemben nem állnak
fenn a vonatkozó jogszabályban meghatározott kizáró okok.
Működési engedély nélkül jogosultak részt venni az
egészségügyi szolgáltatás nyújtásában az egészségügyi szolgáltató
alkalmazottai, a vele munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
foglalkoztatottak, az egészségügyi szolgáltatást nyújtó társas vállalkozásban
személyesen közreműködő tagok, a szabadfoglalkozás keretében, egyházi
személyként vagy önkéntes segítőként egészségügyi tevékenységet végzők.
Nem tartozik a hivatkozott rendelet hatálya alá az
elsősegélynyújtó felszerelés (egységes, bontatlan kiszerelésben); sebtapasz;
vérnyomásmérő; sorozatgyártású optikai termék (kivéve a kontaktlencse);
sorozatgyártású lúdtalpbetét; vizeletfelszívó és defekálási segédeszközök.
2. Eljáró hatóság megnevezése,
postai és elektronikus címe, telefon- és telefax-száma, ügyfélfogadás rendje,
illetékes ügyintéző(k) neve, beosztása
Az eljáró hatóság a tevékenység végzésének helye
(telephely) szerint területileg illetékes járási hivatal.
Illetékes járási/kerületi hivatalok elérhetőségét
a „Elérhetőségek, e-mail címek” menüponton
belül találja meg.
3. Alkalmazandó hatályos
jogszabályok címe, száma
-az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános
feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003.
(VII. 15.) Korm. rendelet
-gyógyászati segédeszközök forgalmazásának,
javításának, kölcsönzésének szakmai követelményeiről szóló 7/2004. (XI. 23.)
EüM rendelet
4.
Ügyintézési útmutató
4.1 Ki és hogyan nyújthatja be a
kérelmet
Az egészségügyi szolgáltatást nyújtani kívánó jogi
személy, jogi személyiség nélküli szervezet képviseletére jogosult személy, illetve
az egészségügyi szolgáltatást
nyújtani kívánó természetes személy.
A kérelem benyújtható írásban és természetes személy
esetén szóban is. Ez utóbbi esetben a hatóság ügyintézője a kérelemről
jegyzőkönyvet vesz fel.
4.2 A kérelemben feltüntetendő adatok
(amennyiben az eljárás kérelemre indul)
A kérelemben az egészségügyi szolgáltatók
vonatkozásában jogszabály által előírt adatokat kell értelemszerűen
feltüntetni, így különösen:
a) a kérelmező telephelyét;
b) új, egyéni vállalkozás keretében
működni kívánó egészségügyi szolgáltató kivételével a kérelmező KSH
törzsszámát;
c) amennyiben az egészségügyi
szolgáltató a szolgáltatást nem saját tulajdonában lévő ingatlanban végzi, a
tulajdonos nevét, székhelyét, az ingatlan (ingatlanrész) használatának
jogcímét;
d) az egészségügyi szolgáltatás
nyújtásának helyét, a rendelési időt és a betegek részére rendelkezésre állás
idejét, védőnői szolgálat esetén a tanácsadás idejét;
e) az ellátni kívánt egészségügyi
szakma (szakmák) megnevezését, szakmakódját, progresszivitási szintjét,
ellátási formáját;
f) a tevékenységet végző egészségügyi
dolgozók (orvos, szakdolgozó, nem egészségügyi szakképesítéssel rendelkező)
nevét, pecsétszámát vagy működési nyilvántartási számát, foglalkoztatási
jogviszonyát;
g) a kérelemben foglalt egészségügyi
szakmától és ellátási formától függően az ügyeleti, készenléti rendszerben való
részvétel módját;
h) ha az egészségügyi szolgáltató az
általa nyújtott szolgáltatások egy részét más egészségügyi szolgáltatóval
kötött szerződés alapján, annak közreműködésével nyújtja a betegnek, a
közreműködő egészségügyi szolgáltató által teljesítendő szolgáltatásokat;
i) területi ellátási kötelezettséggel
működő alapellátás esetén az önkormányzat által kijelölt körzet megjelölését
(körzet száma vagy körzet határai);
j) a jogszabály szerint gyógyászati
segédeszköznek minősülő termék forgalmazására, kölcsönzésére, javítására
irányuló tevékenység esetén azt, hogy sorozatgyártású, egyedi méretvétel
alapján készült vagy méretre igazított segédeszközt fog forgalmazni,
kölcsönözni, illetve javítani;
k) az egészségügyi szolgáltató
fenntartójának nevét;
l) a jogszabályban meghatározott egyéb
adatokat.
4.3 A kérelemhez csatolandó dokumentumok
a) a közreműködő egészségügyi
szolgáltató igénybevétele esetén a közreműködésről szóló szerződést;
b) az egészségügyi szolgáltatáshoz
szükséges tárgyi feltételek - ideértve az ingatlant is - használatának jogcímét
igazoló iratot;
c) az egészségügyi szolgáltató e
tevékenysége során okozott kár megtérítésére vonatkozó hatályos
felelősségbiztosítási szerződése és kötvénye másolatát;
d) az egészségügyi szakma (szakmák)
ellátásához szükséges tárgyi feltételek - ideértve a progresszivitási szinthez
kapcsolódó feltételeket is - meglétére vonatkozó nyilatkozatot;
e) a kérelmező nyilatkozatát arról,
hogy nem állnak fenn a működési engedély kiadásának a 96/2003. (VII.15.)
Korm.rendelet 20. § (2) bekezdésében foglalt kizáró okai;
f) a tevékenységet végzők jogszabály
szerinti egészségügyi alkalmassági vizsgálatának dátumát és eredményét;
g) a szakmai programot;
h) valamint a 7/2004. (XI.23.) EüM rendelet 2. számú
mellékletében található személyi és tárgyi feltételek meglétét igazoló dokumentumok
A dokumentumok az alábbi formában nyújthatók be:
- eredetiben vagy
- hiteles másolatban vagy
- eredeti bemutatása mellett fénymásolatban.
Amennyiben az ügyfél az eredeti dokumentum bemutatása
mellett fénymásolatot nyújt be, azt az ügyintéző összeveti a bemutatott
eredeti példánnyal és azonosság esetén a másolatra feljegyzi az eredeti példány
bemutatásának tényét, időpontját, kézjegyével ellátja, az eredeti
példányt pedig visszaadja az ügyfélnek. Amennyiben a hatóság másolja le
az eredeti okiratot, oldalanként 100
Ft illetéket kell az eredeti okiraton illetékbélyegen
leróni.
4.4 Jogszabály
szerint kötelező, vagy az engedélyező hatóság által ajánlott formanyomtatványok
4.5 Ügyintézési folyamat leírása
A hatóság a megadott adatok alapján, szükség esetén
helyszíni szemle tartása után dönt az engedély megadásáról. A helyszíni szemle
során a hatóság vizsgálja a személyi és tárgyi minimumfeltételek meglétét, a
helyiségek szakmai és közegészségügyi megfelelőséget.
Ha ez egészségügyi szolgáltató közreműködőt kíván
igénybe venni, a hatóság a közreműködőnél is ellenőrizheti a jogszabályban
meghatározott tárgyi feltételek meglétét, továbbá vizsgálja, hogy a közreműködő
bevonása nem veszélyezteti-e az egészségügyi szolgáltatás folyamatosságát,
biztonságát, színvonalát.
Az általános ügyintézési folyamat leírását a „Hatósági
ügyintézés/Egyéb fontos információk” menüponton belül találja meg.
4.6 Közreműködő szakhatóságok, egyéb
hatóságok
A működési engedélyezési eljárásban szakhatóság vagy
egyéb hatóság nem működik közre.
5.
Ügyintézési határidő
Az ügyintézési határidő 21 nap.
Az ügyintézési határidő meghosszabbításáról,
kezdetéről, az ügyintézési határidőbe nem beszámítható időtartamokról, a
határidő számítási módjáról a „Hatósági ügyintézés/Egyéb fontos információk”
menüponton belül tájékozódhat.
6. Igazgatási szolgáltatási
díj, illeték mértéke, megfizetés módja
Az eljárásért az 1/2009.
(I.30.) EüM rendelet 1. számú melléklete I.1.4. pontja szerinti
igazgatási szolgáltatási díjat az eljárás megindításakor kell megfizetni postai
befizetéssel vagy átutalással. Az eljáró hatóság számlaszámát az 1/2009.
(I.30.) EüM rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
A díj megfizetését a kérelem benyújtásakor igazolni
kell. A befizetés megtörténte a postai feladóvevény, illetve az átutalást
bizonyító bankkivonattal igazolható.
Az igazgatási szolgáltatási díjfizetési
kötelezettségről, a díj meg nem fizetéséről, a díjfizetési kötelezettség alóli
mentességről szóló tájékoztató a „Hatósági ügyintézés/Egyéb fontos információk”
menüponton belül elérhető.
7. Elektronikus úton végezhető
cselekményekről tájékoztatás
A tájékoztató a „Hatósági ügyintézés/Elektronikus
ügyintézés” menüponton belül elérhető.
8. Egyéb