Általános tájékoztató az elektronikus kapcsolattartás lehetőségeiről, módjairól.
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) részletesen szabályozza az ügyféllel, illetve az eljárás egyéb résztvevőjével való kapcsolattartás rendjét.
A Ket. a kapcsolattartásnak alapvetően három formáját ismeri: az írásbeli, a szóbeli (a jelenlévők közötti kapcsolattartás minősül ennek) és az írásbelinek nem minősíthető elektronikus úton (e-mail) történő kommunikációt.
Az írásbeli kapcsolattartás alapvető formái:
-
postai úton,
-
írásbelinek
minősülő elektronikus úton, ideértve a telefaxot,
-
személyesen
átadott irat útján,
-
kézbesítési
meghatalmazott útján,
-
a hatóság
kézbesítője útján,
-
kézbesítési
ügygondnok útján, vagy
-
hirdetményi úton.
A
szóbeli kapcsolattartás alapvető formái:
-
személyesen,
-
hangkapcsolatot
biztosító elektronikus úton, ideértve a telefont.
A hatóság és az
ügyfelek közötti kommunikáció hagyományos és leggyakoribb módja a postai úton
való írásbeli kapcsolattartás, azonban a jogszabályok egyre tágabb lehetőséget
biztosítanak az elektronikus formában történő kapcsolattartásra is.
Az igénybe vehető
kapcsolattartási formák közül a hatóságnak azt kell alkalmazni, amelyik a
költségtakarékosság és hatékonyság szabályainak leginkább megfelel,
azaz amelyik az ügyfélnek és a hatóságnak a legkevesebb költséget jelenti és
amely révén az eljárás a lehető leggyorsabban lefolytatható. Ennek során
előnyben kell részesítenie az elektronikus utat.
Az első
kapcsolatfelvétel alkalmával a hatóságnak fel kell hívnia az ügyfél figyelmét
a
kapcsolattartás lehetséges formáira, illetve tájékoztatást ad a
kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségéről, valamint a hatóság által nyújtott
elektronikus tájékoztatás elérhetőségéről.
Az ügyfél jogában áll
a választott kapcsolattartási formáról más, a hatóságnál rendelkezésre álló
formára áttérni, amelyet a hatóság akkor tagadhat meg, ha az ügyfél
visszaélésszerűen kívánja azt igénybe venni (pl. indokolatlanul több alkalommal
kéri ugyanazt a tájékoztatást).
Elektronikus kapcsolattartás
alapelvei
Ez a mód fő
szabály szerint továbbra is lehetőség marad, az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevője törvény eltérő rendelkezése
hiányában nem kötelezhető a hatósággal
elektronikus kapcsolattartásra.
A hatóság elektronikus úton tartja a kapcsolatot az ügyféllel, ha:
- az ügyfél azt igényli,
- ha az ügyfél a kérelmet elektronikus úton
nyújtotta be és az alkalmazandó kapcsolattartási formáról másként nem
rendelkezett.
Elvileg lehetőség van arra is, hogy a hatóság
telefonos, rövid szöveges üzenetben (sms), írásbelinek nem minősülő
elektronikus úton (e-mailen) kérjen vagy adjon rövid információkat, illetve
tájékoztatást, egyeztessen az ügyféllel (pl. szükséges iratok bekérése, iratbemutatás
időpontjának
egyeztetése). A telefonos, a rövid szöveges üzenetben történő és az e-mailen
keresztül történő kapcsolattartás az írásbeli és szóbeli kommunikációs
formákkal szemben olyan speciális formák, amelyeket csak az ügyfél és az ügy megfelelő
azonosítását követően tesz lehetővé a Ket.
E kapcsolattartási
formák esetén azonban nem lehetséges annak egyértelmű bizonyítása, hogy a küldő
és a címzett között létrejött a kapcsolat, sem a küldő, sem pedig a címzett
azonosítása nem lehetséges, továbbá nem valósítható meg az ily módon közölt
információ utólagos azonosítása. Ennek megfelelően a törvény nem teszi
lehetővé az sms–ben történő kapcsolattartást olyan esetben, amikor ahhoz
joghatás fűződne, ideértve az idézést is.
Telefonon
keresztül folyhat a kommunikáció, ha:
-
életveszéllyel vagy
súlyos kárral fenyegető helyzet áll fenn,
-
ha a
kapcsolattartás tájékoztatási célt szolgál,
- ha az ügyféllel
való kapcsolatfelvételre az egyes eljárási cselekmények (pl. helyszíni szemle)
elvégzésének időpontjával kapcsolatos előzetes egyeztetés céljából kerül sor,
-
hatóságok
(szakhatóságok) egymás közötti kommunikációja,
-
ha ezt törvény
valamely hatósági ügyfajtában lehetővé teszi.
A Ket. alapján a megfelelő azonosítási szabályok betartása mellett lehetőség nyílik telefonon keresztül:
- személyes, védett és különleges adat továbbításához hozzájárulás megadására,
- életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető azonnali intézkedést igénylő ügyben a kérelem előterjesztésére,
- ha jogszabály lehetővé teszi, az ügyfél elektronikus azonosítását követően az információ megőrzését biztosító módon történő rögzítés mellett a kérelem előterjesztésére,
- ha jogszabály lehetővé teszi és a hiányzó adatok tekintetében értelmezhető, akkor hiánypótlás teljesítésére (az ügyfél elektronikus azonosítását követően, az információ megőrzését biztosító módon történő rögzítés mellett),
- ha jogszabály lehetővé teszi az ügyfél értesítésére,
- adatszolgáltatás megtételére, megtagadására,
- döntéshozatal tényéről való értesítésre (sms-ben és e-mailben is, amennyiben az elérhetőséget az ügyfél megadta)
- fellebbezési
jogról való lemondásra.
Az ügyfél
az eljárás teljes szakaszában bármilyen formában kérhet tájékoztatást a
hatóságtól és a hatóságnak a tájékoztatást ugyanolyan
formában kell megadnia, amilyen formában azt az ügyfél kérte. Nem köteles
azonban a hatóság teljesíteni a tájékoztatás-kérést, ha az ügyfél azt
visszaélésszerűen, az eljárás lefolytatásának nehezítésére, meghosszabbításra
alkalmazza (pl. indokolatlanul több alkalommal kéri ugyanazt a tájékoztatást).
Amennyiben a tájékoztatás kérése az ügy irataiban szereplő adatokra vonatkozik,
a kezelt adatokat csak az ügyfél megfelelő azonosítása esetén lehet kiadni.
A Ket. az ügyfél
részére csak lehetőséget teremt az elektronikus kapcsolattartásra, ugyanis a
szabályozás lényegi eleme, hogy az informatikai eszközzel nem rendelkező ügyfél
nem szenvedhet hátrányt amiatt, hogy a hatósággal nem képes elektronikus úton
érintkezni, ezért – kivéve, ha törvény nem teszi kötelezővé – az ügyfél nem
kötelezhető arra, hogy a hatósági eljárás egyes eljárási cselekményeit
elektronikus úton végezze.
A Ket. 33. §-a értelmében a hatóság működését legalább
egy teljes napra ellehetetlenítő üzemzavar az ügyintézési határidőbe nem
tartozik bele.
Az üzemzavar esetére a Ket. 65. § (8) bekezdésében
leírtak értelmében mentesül az ügyfél az ebből származó hátrányok alól, vagy
kérésére igazolást kap az üzemzavar tényéről.
Üzemzavar következményei:
- a hatóság saját
hatáskörben dönt a határidő megváltoztatásáról, de csak az üzemzavar
időtartamával köteles a határidőt módosítani (amennyiben az akadályozza a
határidőre történő benyújtást);
- egyedi üzemzavar
(dokumentum megsérülése vagy más hibajelenség) esetén a felhasználó kérelmére
a
MeH igazolást állít ki az üzemzavar tényéről, rögzítve az üzemzavar kezdetének
és végének időpontját.
A központi rendszer
üzemeltetője a központi rendszer rendelkezésre állását, az üzemzavarok
időpontját és időtartamát hitelesen dokumentálja.
Azok a költségvetési
szervek, amelyek törvény alapján nem kötelezettek arra, hogy központi
rendszerhez csatlakozzanak, jogosultak a központi rendszeren keresztül
szolgáltatásaikat az ügyfeleik számára elérhetővé tenni, és egymással, illetve
más a rendszerben részt vevő szervezetekkel a rendszeren keresztül kapcsolatot
tartani.
Ügyfélkapu
létesítése:
Az ügyfélkapu az az eszköz, amely biztosítja, hogy az ügyfél egyedileg azonosított módon biztonságosan léphessen kapcsolatba a központi rendszer útján az elektronikus ügyintézést, illetve elektronikus szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Az ügyfélkapu létesítése –
amennyiben az ügyfél nem rendelkezik minősített elektronikus aláírással -
személyes megjelenéssel kezdeményezhető bármelyik okmányirodában,
kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy
külképviseleten.
Az ügyfélkapu létesítését kérő személynek személyazonosságát
igazolnia kell, és a természetes személyazonosító adatait, állampolgárságát meg
kell adnia. Az ügyfélkapu létesítését kérő személynek egyidejűleg közölnie kell
elektronikus levélcímét is, amely nélkül ügyfélkapu nem létesíthető. Az ügyfélkapun
keresztül a szolgáltatást nyújtó szervezettel kapcsolatba lépő személytől az
ügyfélkapus azonosításon túl más azonosító nem kérhető, ez azonban nem érinti
a
szolgáltatás igénybevételéhez szükséges, jogszabályban meghatározott adatok
átadásának kötelezettségét.
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy személyes ügyfélkapu létrehozásával elektronikus közigazgatási ügyintézést kezdeményezhetnek és szolgáltatásokat vehetnek igénybe az ÁNTSZ honlapján.
E lehetőség igénybevételéhez szükséges technikai feltételekről honlapunkon, az Elektronikus ügyintézés/ Technikai Segédlet menüpont alatt tájékozódhat.
Az elektronikus kapcsolattartásra
és ügyintézésre vonatkozó hatályos jogszabályok által meghatározott feltételek
csak lehetőséget biztosítanak – informatikai azonosítási és adatvédelmi
követelmények teljesülése esetén – a hatósági eljárások elektronikus úton
történő lefolytatására, viszont az eljárások során az ügyféli jogok védelmének
garanciális szabálya, hogy az ügyfél továbbra is szabadon választhat az elektronikus
vagy a hagyományos ügyintézés között. Ezen választási lehetőséget a Ket. egy esetben
korlátozza, amikor arról rendelkezik, hogy az ügyfél köteles elektronikus úton
kapcsolatot tartani a hatósággal, ha azt törvény az adott ügyben vagy eljárási
cselekmény vonatkozásában előírja.
Törvény eltérő rendelkezése hiányában nem alkalmazható
az elektronikus út a hatóság döntésének bírósági felülvizsgálatával kapcsolatos
eljárásokban.
Az elektronikus
ügyintézéssel kapcsolatos fontosabb jogszabályok:
- 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
- 2001. évi XXXV. törvény az elektronikus aláírásról
-78/2010. (III. 25.) Korm. rendelet az elektronikus aláírás közigazgatási használatához kapcsolódó követelményekről és az elektronikus kapcsolattartás egyes szabályairól
- 45/2005. (III. 11.) Korm. rendelet a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak az elektronikus aláírással kapcsolatos feladat- és hatásköréről, valamint eljárásának részletes szabályairól
- 85/2012. (IV.21.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól
- 3/2005. (III. 18.) IHM rendelet az elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatásokra és ezek szolgáltatóira vonatkozó részletes követelményekről
- 9/2005. (VII. 21.) IHM rendelet az elektronikus aláírási termékek tanúsítását végző szervezetekről, illetve a kijelölésükre vonatkozó szabályokról
- 13/2005. (X. 27.) IHM rendelet a papíralapú dokumentumokról elektronikus úton történő másolat készítésének szabályairól