Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésének kötelezettsége akkor is fennáll, ha a hatóság:
- a kérelemnek részben vagy egészben helyt ad, vagy azt elutasítja, ide nem értve az érdemi vizsgálat nélkül történő elutasítást;
- az eljárást megszünteti, ide nem értve az igazgatási szolgáltatási díj meg nem fizetése címén történő megszüntetést, valamint ha az eljárás megszüntetésének oka, hogy a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasításának lett volna helye;
- az eljárást egyezséget jóváhagyó határozattal zárja le.
Ha ugyanabban az ügyben kérelemre új eljárás indul, az igazgatási szolgáltatási díjat ismét meg kell fizetni.
A közigazgatási hatósági eljárás igazgatási szolgáltatási díját az eljárás kezdeményezésekor az köteles megfizetni, aki az eljárás megindítását kéri.
Ha több
ügyfél ügyében indul egy közigazgatási hatósági eljárás, az ügyfelek egyetemlegesen felelősek az igazgatási
szolgáltatási díj megfizetéséért. Amennyiben a közigazgatási hatóság mindegyik
ügyfélre nézve külön döntést hoz,
megszűnik az egyetemlegesség.
Ha az eljárás jellege kizárja, hogy az egyes ügyfelekkel szemben
különböző határozat keletkezzen, csak annyi igazgatási szolgáltatási díjat kell
fizetni, amennyi akkor járna, ha egy ügyfél ügyében folyna az eljárás.
Ellenkező esetben annyi igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, mint
amennyi akkor járna, ha mindegyik ügyfél ügyében külön eljárás folyna.
Ha a kérelem több határozat vagy önálló
fellebbezéssel támadható végzés ellen irányul, az igazgatási szolgáltatási
díjat úgy kell fizetni, mintha minden döntés ellen külön-külön kezdeményezték
volna az eljárást.
A szakhatósági eljárásért fizetendő
igazgatási szolgáltatási díjat – az alapeljárás igazgatási szolgáltatási
díjával egyidejűleg – annak kell megfizetnie, akinek érdekében az eljárás
indul. Az előzetes szakhatósági eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási
díjat a szakhatósági eljárás kezdeményezésekor kell megfizetni.
A jogorvoslati eljárásban
megfizetett valamennyi igazgatási szolgáltatási díjat
az ügyfélnek vissza kell téríteni, ha a közigazgatási hatóság vagy a
bíróság által felülvizsgált
közigazgatási hatósági döntés vagy intézkedés az ügyfél hátrányára részben vagy egészben jogszabálysértőnek
bizonyult.
Ha az ügyfél a
kérelmet az igazgatási szolgáltatási díj
megfizetése nélkül nyújtja be, az eljáró hatóság az eljárás megindításakor,
elektronikusan kezdeményezett eljárás esetén a meghatározott határidő
(amennyiben az eljárás megindítását – kérelem előterjesztését – megelőzően nem
fizették meg, legkésőbb az ügyazonosító ügyfél általi megismerését követő
munkanapon kell megfizetni) eredménytelen leteltét követően - postai úton
előterjesztett beadvány esetén postai úton, elektronikus úton kezdeményezett
eljárások esetén elektronikus úton is - az
ügyfelet figyelmezteti az igazgatási szolgáltatási
díj megfizetésére azzal, hogy ha
a megfizetni elmulasztott igazgatási
szolgáltatási díjat átutalással vagy készpénzzel 8 napon belül nem fizeti meg és a hatóság az eljárást az igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettség
elmulasztására tekintettel végzéssel nem szüntette
meg, a mulasztási bírságot is meg kell
fizetnie. A mulasztási bírság mértéke az elmulasztott, illetve hiányos vagy
késedelmes teljesítéssel érintett igazgatási szolgáltatási díjnak az adózás
rendjéről szóló törvényben meghatározott mértékű mulasztási bírsággal növelt
összege.
A fizetési határidőt a
hiánypótlási felhívás kézhezvételétől kell számítani. Ha a felhívásra postai úton kerül sor, akkor az igazgatási szolgáltatási díjon
felül a felhívás postaköltségét -
e címen 200 forintot – is meg kell fizetni. A figyelmeztetés megtörténtét,
illetőleg a felhívás elküldését az iraton fel kell jegyezni, illetőleg az
ügyféllel igazoltatni kell.
Ha az ügyfél az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésének mellőzését kérte, a hatóság döntéséig felhívásnak nincs helye.
Ha az ügyfél az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére vonatkozó felhívás közlését követő 8 napon belül az igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettségének nem tesz eleget és az eljáró hatóság az eljárást végzéssel nem szüntette meg, az igazgatási szolgáltatási díjat, a felhívás költségét és a mulasztási bírságot az illetékes állami adóhatóság írja elő.
Költségmentesség:
A hatóság annak a természetes
személy ügyfélnek, aki kereseti, jövedelmi és vagyoni viszonyai miatt az
eljárási költséget vagy egy részét nem képes viselni, jogai érvényesítésének
megkönnyítésére költségmentességet engedélyezhet.
A költségmentesség az illeték, az igazgatási szolgáltatási díj és az
egyéb eljárási költség viselése alóli teljes
vagy részleges (a részleges költségmentesség az ügyfelet vagy valamely
eljárási költségfajta vagy az eljárási költségek meghatározott százalékának
viselése alól mentesíti) mentességet jelenti.
A költségmentesség a kérelem előterjesztésétől kezdve az eljárás egész
tartamára és a végrehajtási eljárásra terjed ki. Az első alkalommal előterjesztett
költségmentesség iránti kérelem benyújtásától az erről szóló döntés jogerőre
emelkedéséig terjedő időszakban felmerült, az ügyfelet terhelő eljárási
költségeket a hatóság előlegezi.
A költségmentességhez alapul
szolgáló feltételeknek az eljárás folyamán történő bekövetkezése, illetve
megváltozása esetén költségmentesség engedélyezhető, illetve az
módosítható vagy visszavonható.
Költségmentességet lehet engedélyezni, ha az ügyfél
a) és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozók egy főre jutó havi nettó jövedelme (nyugdíja) nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és
b) ingatlantulajdonnal nem, vagy kizárólag a lakóhelyéül szolgáló ingatlan tulajdonával rendelkezik.
Költségmentességben lehet részesíteni - jövedelmi és vagyoni
helyzetének vizsgálata nélkül - azt az ügyfelet is, aki a kérelem benyújtásakor
a) aktív korúak ellátására jogosult, időskorúak járadékában, ápolási díjban, vakok személyi járadékában, fogyatékossági támogatásban részesül, valamint, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeket nevel vagy saját jogán rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,
b) pénzellátásban részesülő hadigondozott és nemzeti gondozott,
c) hajléktalan személy,
d) menekült, menedékes, illetve menekültkénti vagy oltalmazottkénti elismerését kérő vagy menedékeskénti elismerését kérő személy számára biztosított ellátásra és támogatásra jogosult.
Különösen indokolt esetben
költségmentesség engedélyezhető, illetve részleges költségmentességet lehet
engedélyezni továbbá, ha az ügyfél
a) és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozók egy főre jutó havi nettó jövedelme (nyugdíja) nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és
b) ingatlantulajdonnal nem, vagy kizárólag a lakhelyéül szolgáló ingatlan tulajdonával rendelkezik.
Kivételes esetben - az ügyfél nyilatkozata alapján - költségmentesség engedélyezhető akkor is, ha az előzőekben részletezett feltételek nem, vagy csak részben állnak fenn,
de az eljáró hatóság az ügyfél egyéb,
különös méltánylást érdemlő
körülményeinek figyelembevételével megállapítja,
hogy az ügyfél és az általa eltartottak létfenntartása veszélyeztetett.
A költségmentességet engedélyező, a költségmentesség módosításáról és visszavonásáról szóló végzést a hatóság közli az illetékre vagy igazgatási szolgáltatási díjra jogosult, eljárásban részt vevő hatóságokkal.
Törvény költségmentességet jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet részére is megállapíthat.
Az illeték vagy igazgatási
szolgáltatási díj tekintetében nem részesíthető költségmentességben az
egyetemleges fizetési kötelezettség alapján fizetésre kötelezett ügyfél,
kivéve, ha egyébként költségmentességben részesült.
A költségmentesség engedélyezésére
irányuló kérelemhez csatolni kell az ügyfél saját és a vele közös
háztartásban élő közeli hozzátartozónak a 30 napnál nem régebbi munkáltatói
jövedelemigazolását, nyugdíjas esetén a munkáltatói jövedelmigazolás helyett
vagy mellett az utolsó havi nyugdíjszelvényt (postai szelvényt) vagy a nyugdíj
fizetési számlára történő utalása esetén az utolsó havi fizetési
számlakivonatot.
Ha az ügyfélnek, valamint a vele közös háztartásban élő közeli
hozzátartozónak munkajövedelemnek (nyugdíjjövedelemnek) nem minősülő jövedelme
van, akkor köteles ezen jövedelmekről szóló postai szelvényt, fizetési
számlakivonatot, kiadási pénztárbizonylatot, vagy egyéb, a jövedelem
igazolására alkalmas dokumentumot csatolni.
Ha az ügyfélnek, valamint a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozónak
nincs munkáltatója, és nem nyugdíjas, valamint egyéb jövedelme sincs, akkor a
kérelmében nyilatkozik e tényről.
Az ügyfél a kérelmében a jövedelmigazoláson (nyugdíjon) túl további olyan
körülményeket tárhat fel, melyek alapján az eljáró hatóság költségmentességben
részesítheti.
Az igazgatási szolgáltatási díjakkal kapcsolatos részletes szabályokról a következő jogszabályok tartalmaznak rendelkezéseket:
- a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény
- az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- a közigazgatási hatósági eljárásban a személyes költségmentesség megállapításáról szóló 180/2005. (IX.9.) Korm. rendelet
- az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat egyes közigazgatási eljárásaiért és igazgatási jellegű szolgáltatásaiért fizetendő díjakról szóló 1/2009. (I.30.) EüM rendelet