Hatósági ellenőrzés
Az egészségügyi államigazgatási szerv - a hatáskörének keretei között - ellenőrzi
a jogszabályban foglalt rendelkezések betartását, valamint a végrehajtható döntésben
foglaltak teljesítését.
Az egészségügyi államigazgatási szerv valamennyi természetes és jogi személyre,
valamint jogi személyiséggel nem rendelkező társaságra kiterjedő hatósági jogkört
gyakorol.
Az egészségügyi államigazgatási szerv ellenőrzése során az ellenőrzött személy
köteles az ellenőrzéshez szükséges munkaerőt ellenszolgáltatás nélkül az ellenőrző
rendelkezésére bocsátani. Közegészségügyi vagy járványügyi érdekből a szemle haladéktalanul
megtartható.
Az egészségügyi államigazgatási szerv jogosult az ellenőrzéshez szükséges vizsgálatokat
elvégezni, illetve külön jogszabályban meghatározottak szerint elvégeztetni.
Az egészségügyi államigazgatási szerv a hatósági ellenőrzés során próbavásárlást
- ideértve az interneten történő vásárlást is - végezhet.
A próbavásárláshoz az egészségügyi államigazgatási szerv közreműködő személyt
vehet igénybe.
A hatósági ellenőrzés eszközei:
a) adatszolgáltatás, iratbemutatás és egyéb tájékoztatás kérésével megvalósuló ellenőrzés,
b) helyszíni ellenőrzés, vagy
c) ha jogszabály lehetővé teszi, a helyszínre vagy a hatósági nyilvántartáshoz telepített, illetve a folyamatba beépített ellenőrző rendszerből történő táv-adatszolgáltatás útján történő ellenőrzés.
Az egészségügyi államigazgatási szerv az ellenőrzés során megállapított tényállás
alapján a hiányosságok, szabályszegések jellegét és súlyát mérlegelve megteszi
a szükséges intézkedéseket és ellenőrzi azok végrehajtását.
Az egészségügyi államigazgatási szerv elrendeli
a) a hiányosságok megszüntetését, illetőleg a szükséges intézkedések végrehajtását;
b)a hiányosságok megszüntetéséig az intézmény, létesítmény stb. működésének, illetőleg az egészségre ártalmas vagy veszélyes tevékenységnek a korlátozását vagy felfüggesztését, ha e szabálytalanságok fennállása egészségkárosodást okozhat;
c) súlyos vagy tömeges egészségkárosodás megelőzése érdekében az egészségre ártalmas tárgyak, vagy anyagok használatának és forgalmazásának megszüntetését, szükség esetén megsemmisítését;
d) egészségügyi szolgáltatónál észlelt hiányosság esetében az a)-c) pontban felsoroltakon túl - külön jogszabályban foglaltak szerint - az egészségügyi dolgozónak a tevékenységben való jártassága igazolását.
Ha az észlelt hiányosság, illetve körülmény súlyos, vagy tömeges egészségkárosodást
okozhat, az egészségügyi államigazgatási szerv ennek elhárítása érdekében köteles
megtenni mindazokat az intézkedéseket, amelyek az adott esetben a veszély elhárítása
érdekében szükségesek.
Az egészségügyi államigazgatási szerv a lakosság egészségét közvetlenül fenyegető
súlyos veszély elhárításához, illetve rendkívüli körülmények esetén tett intézkedéseinek
végrehajtásához a rendőrség, a tűzoltóság és a polgári védelem közreműködését
is igénybe veheti.
Jogszabály időszakos vagy folyamatos adatszolgáltatási kötelezettséggel megvalósuló
és folyamatos ellenőrzést is elrendelhet.
Jogszabály az ellenőrzési eljárás megindítására vonatkozó és a helyszíni ellenőrzést
megelőző értesítési kötelezettség tekintetében eltérő szabályokat állapíthat meg,
ha a hatóság az ügyfélnél folyamatosan lát el ellenőrzési feladatot.
A hatóság ellenőrzési tervet készít, amely tartalmazza legalább az előre ütemezett
ellenőrzések tárgyát, az ellenőrzési időszakot, az ellenőrzések ütemezését, eszközét,
az ellenőrzések szempontrendszerét, valamint a hatóság vezetője által meghatározott
egyéb adatokat. Az ellenőrzési tervben nem kell megjeleníteni a folyamatos ellenőrzési
feladatot.
A hatóság az ellenőrzési tervben foglaltak, valamint az ellenőrzési tervben nem
szereplő, de az ellenőrzési időszakban lefolytatott hatósági ellenőrzések végrehajtásáról,
a levont következtetésekről a következő ellenőrzési időszak lezárása előtt ellenőrzési
jelentést készít, amely tartalmazza legalább az ellenőrzések számát, az ellenőrzések
eredményét, a megállapított jogsértések típusait, továbbá a hatóság vezetője által
meghatározott egyéb statisztikai adatokat.
Az ellenőrzési tervet és jelentést a hatóság a honlapján és ügyfélfogadásra nyitva
álló helyiségében közzéteszi. Az ellenőrzési tervet úgy, illetve azon részeit
kell közzétenni, hogy az ne veszélyeztesse az ellenőrzések célját.
A hatóság a hatósági ellenőrzésről készített jegyzőkönyv egy példányát az ügyfélnek
a helyszínen átadja, vagy azt az ügyfél részére az ellenőrzés befejezésétől számított
tíz napon belül megküldi.
Ha a hatóság a hatósági ellenőrzés során jogsértést nem tapasztal, jegyzőkönyv
felvétele helyett egyszerűsített jegyzőkönyvet is készíthet, amelyet az ügyfél
kérelmére a hatóság az ügyfélnek a helyszínen átad, vagy az ügyfél részére az
ellenőrzés befejezésétől számított tíz napon belül megküld.
Ha a hatóság az ügyfél kérelmére lefolytatott hatósági ellenőrzés során jogsértést
nem tapasztal, ennek tényéről az ügyfélnek az ellenőrzés iránti kérelem benyújtásakor
előterjesztett kérelmére hatósági bizonyítványt állít ki. Ha törvény vagy kormányrendelet
eltérően nem rendelkezik, a hatósági bizonyítvány egy évig hatályos.
Ha az ügyfél nem kéri a hatósági bizonyítvány kiállítását, a hatóság az eljárás
befejezésekor az ügyfélnek megküldi az ellenőrzésről készített jegyzőkönyv vagy
egyszerűsített jegyzőkönyv személyes adatot nem tartalmazó kivonatát. Ebben az
esetben az ellenőrzést harminc napon belül kell lefolytatni, és e határidőn belül
kell gondoskodni – az ügyfél személyes adatát kivéve – a jegyzőkönyv vagy egyszerűsített
jegyzőkönyv személyes adatot nem tartalmazó kivonata ügyfélnek való megküldéséről.
Ha a döntés kizárólag a jegyzőkönyv megállapításain alapul, a hatóság mellőzheti
a hatósági ellenőrzésről készült jegyzőkönyv ügyfél részére történő megküldését.
Ha a hatóság a hatósági ellenőrzés befejezéseként megállapítja, hogy az ügyfél a jogszabályban, illetve hatósági döntésben foglalt előírásokat megsértette,
a) és a jogszabály vagy hatósági döntés megsértése a jogellenes magatartás megszüntetésével vagy a jogszerű állapot helyreállításával orvosolható, a hatóság felhívja az ügyfél figyelmét a jogszabálysértésre, és legalább húsznapos határidő megállapításával, valamint a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetéssel végzésben kötelezi annak megszüntetésére,
b) ha a határidő eredménytelenül telt el, vagy az a) pont alkalmazása kizárt, a hatóság hivatalból megindítja a hatáskörébe tartozó eljárást, ideértve a hatáskörébe tartozó eljárási cselekmények megtételét és a jogkövetkezmény megállapítását is,
c) ha az a) és a b) pont azért nem alkalmazható, mert a hatóság az adott jogszabálysértés tekintetében nem rendelkezik hatáskörrel vagy illetékességgel, a hatóság a jegyzőkönyv jogszabálysértésre vonatkozó információkat tartalmazó részének megküldésével kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező hatóság eljárását, illetve fegyelmi, szabálysértési, büntető-, polgári vagy egyéb eljárást kezdeményez. A hatáskörrel rendelkező illetékes hatóság ez esetben a jegyzőkönyvben, illetve közös jegyzőkönyvben foglaltakat bizonyítékként használhatja fel, és azok alapján közvetlenül eljárhat.
Nem alkalmazható a figyelmeztetés (ld. fent a) pont), ha
a) a jogszabályban vagy hatósági döntésben foglalt előírások megsértése kizárólag újabb hatósági eljárás lefolytatásával orvosolható,
b) azt jogszabály azért zárja ki, mert a jogszabálysértés, a hatósági döntés megsértése vagy határidő biztosítása az életet, a testi épséget, a nemzetbiztonságot, a honvédelmi érdeket, a vagyonbiztonságot, a közlekedés biztonságát, a környezet vagy a természet állapotának fenntarthatóságát, közteherviselési kötelezettség teljesítését, az Európai Unió pénzügyi érdekeit, vagy harmadik személy alapvető jogát közvetlenül veszélyezteti vagy veszélyeztetné,
c) a hatóság ugyanazon ügyféllel szemben a jogszabály vagy hatósági döntés megsértése miatti felhívásra megállapított határidő eredménytelen eltelte miatt két éven belül jogerősen jogkövetkezményt állapított meg,
d) a hatóság ugyanazon ügyféllel szemben ugyanazon jogszabályi vagy hatósági határozatban megállapított rendelkezés megsértése miatt két éven belül már eljárt jogszabály vagy hatósági döntés megsértése és ennek megszüntetésére határidő kitűzésével,,
e) az adott ügyben autonóm államigazgatási szerv vagy önálló szabályozó szerv jár el,
f) az államháztartás javára teljesítendő, törvényben meghatározott, illetve a Közösségek költségvetésével megosztásra kerülő kötelező befizetésekkel és a központi költségvetés, valamint az elkülönített állampi pénzalap terhére jogszabály alapján juttatott támogatással összefüggő eljárásokkal kapcsolatos jogszabályi rendelkezést sértik meg, vagy
g) az adatszolgáltatási vagy bejelentési kötelezettséget előíró jogszabályi rendelkezés megsértését a termékek és a szolgáltatások forgalmazására, illetve értékesítésére, valamint az ezekkel összefüggő kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó követelmények ellenőrzésével, illetve a piacszabályozással kapcsolatos eljárásokban, ideértve a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és egészségügyi technológiák társadalombiztosítási támogatásával kapcsolatos eljárást is; a pénz- és tőkepiaci, a biztosítási, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári és a magán-ynugdíjpénztári tevékenység felügyeletével kapcsolatos eljárásban, valamint a versenyfelügyeleti eljárás szerinti eljárásban állapítják meg, vagy
h) az ügyfél a közhiteles hatósági nyilvántartásba való, jogszabály által előírt bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget.
Ha a hatósági ellenőrzés az ügyfél kérelmére indult, a figyelmeztetés alkalmazható
az a), valamint az e)-h) pontban foglalt esetekben is.
A hatóság a fentiekben foglaltak ellenőrzése céljából nyilvántartást vezet, amely
tartalmazza
a) az ügyfél nevét,
b) az ügyfélnek a hatóság által törvény alapján kezelhető azonosítóját, ennek hiányában természetes személy ügyfél esetén a természetes személyazonosító adatait, lakcímét, illetve székhelyét,
c) a jogszabály vagy hatósági döntésben foglalt rendelkezés megsértése miatti felhívást a jogszabályi rendelkezés vagy hatósági döntésben foglalt rendelkezés, valamint felhívást tartalmazó végzés közlése időpontjának a megjelölésével, és
d) a felhívást tartalmazó végzés eredménytelensége tényét, valamint az emiatt megállapított jogkövetkezményt tartalmazó döntés jogerőre emelkedésének a napját.
A hatóság az adatokat, azok keletkezésétől számított két évig kezeli.