2010. november 10.
A hazai sajtóban „A tisztiorvos (sic!) büntette volna a sérülteket gyógyítókat” címmel az ÁNTSZ tevékenységét megkérdőjelező írás jelent meg, mely szerint
intézkedéseivel a szolgálat akadályozza a vörösiszap katasztrófa kapcsán felmerült
egészségügyi ellátás költségeinek megtérítését, sőt a sérültek ellátását szabálytalanul
végzőknek még bírságot is kilátásba helyez.
Első „vádpont”: a területileg illetékes regionális tiszti főorvos NEM HIRDETETT
ki egészségügyi katasztrófahelyzetet. Nem is kellett, hogy ezt tegye, illetve nem is tehette volna. Két okból. Először: a Kormány a 245/2010. (X.6.) Korm. Rendeletében VESZÉLYHELYZETET HIRDETETT GYŐR-MOSON-SOPRON,
VESZPRÉM ÉS VAS MEGYE KÖZIGAZGATÁSI TERÜLETÉRE – a polgári védelemről szóló 1996.
évi XXXVII. Törvény 2. § (2) bekezdés f) pontja szerint – 2010. október 6-án 15.00
órai hatállyal kezdődően. A Kormányrendelet tartalmazza a veszélyhelyzettel érintett
területen szükséges intézkedések megtételével kapcsolatos részletes, jogszabályi
rendelkezésekre visszautaló tájékoztatást (az ÁNTSZ illetékességét érintően is).
Másodszor: az egészségügyi törvény XIV. fejezete pontosan meghatározza, hogy mikor beszélhetünk
egészségügyi katasztrófa- helyzetről: „katasztrófának minősül minden – rendszerint
váratlanul bekövetkező – esemény, amely a polgárok életét, testi épségét, illetve
az egészségügyi szolgáltatók működését veszélyezteti, illetve károsítja olyan
mértékben, hogy AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSI SZÜKSÉGLETEK ÉS A HELYBEN RENDELKEZÉSRE
ÁLLÓ KAPACITÁS KÖZÖTTI ARÁNYTALANSÁG KIALAKULÁSÁHOZ VEZET, továbbá az egészségügyi
hatóság, az egészségügyi szolgáltatók, valamint más állami és önkormányzati szervek
működését teszi szükségessé.” A vörösiszap gátszakadás KATASZTRÓFA, melynek következtében a Kormány ki is hirdette
a Veszélyhelyzetet, de NEM EGÉSZSÉGÜGYI KATASZTRÓFAHELYZET, hiszen nem omlott
össze az egészségügyi szolgáltatás, a katasztrófával sújtott területen működő
alapellátást, járó- és fekvőbeteg szakellátást végző szolgáltatók életbe léptetve
a regionális tiszti főorvos határozatára saját, katasztrófa esetén alkalmazandó
tervüket, végezték és végzik ma is a lakosság és a segítők ellátását.
Második „vádpont”: az ÁNTSZ akadályozza a többlet ellátásért járó költségek megtérítését,
sőt még bírságot is kilátásba helyez. A hivatkozott kormányrendelet 2. § (3) bekezdése
szerint: „A védekezéssel összefüggő, 2010. október 4. 12.30 órát követően felmerült, indokolt
költségeket a Kormány a költségvetés általános tartalékának terhére vagy más módon
biztosítja a védekezésben részt vevők részére.” Erről az ÁNTSZ Közép-dunántúli Regionális Intézete közvetlenül is tájékoztatta
az érintett egészségügyi szolgáltatókat.
A ténylegesen felmerült egészségügyi költségekről a szolgáltatókat nyilatkoztatva,
az ÁNTSZ adatokat kér be és továbbít a kormányzat számára. A 2010. november 4-én
elküldött, az országos tiszti főorvos által aláírt összesítés tartalmazza ily
módon a területről a Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórház, a Magyar Imre Kórház-Rendelőintézet
Ajka, a Petz Aladár Megyei Oktató Kórház Győr, a Főv. Önk. Péterfy Sándor utcai
Kórház-rendelőintézet Baleseti Központja, az Állami Egészségügyi Központ, a Főv.
Önk. Egyesített Szent István és Szent László Kórház, Kolontár, Somlóvásárhely
és Devecser települések alapellátási szolgáltatói, az ÁNTSZ Közép-dunántúli és
Nyugat-dunántúli regionális és kistérségi intézetei, az Országos Tisztifőorvosi
Hivatal, az Országos Környezetegészségügyi Intézet, az Országos Kémiai Biztonsági
Intézet, az Országos Frederic Joliot-Curie Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi
Kutató Intézet valamint a foglalkozás egészségügyi orvosok által végzett túlmunkák
többletköltségeit, a dologi kiadásokat, a szükséges eszközök beszerzésének, illetve
a károsodott eszközök visszapótlásának ellenértékét is.
A finanszírozás elősegítése érdekében az ÁNTSZ illetékes Regionális Intézete
megkereste a Közép-dunántúli Regionális Egészségbiztosítási Pénztárt, aki az érintett
egészségügyi szolgáltatókat közvetlenül tájékoztatta a katasztrófa elhárítás kapcsán
felmerült többletköltségek megtérítésének eljárási rendjéről.
Az ÁNTSZ területileg illetékes intézete határozatai pontosan definiálják az egészségügyi
szolgáltatók számára, hogy a sérültek egészségügyi ellátása biztosítása érdekében
vegyék fel a kapcsolatot az érintett védelmi bizottságokkal, mentőszervezetekkel,
katasztrófavédelmi szervezetekkel és egyéb szervekkel. Az ellátásról napi jelentésben
számolnak be. HA EZT NEM TENNÉK, AKKOR SZABHATNA KI BÍRSÁGOT A SZOLGÁLAT, melyre
egy határozatban kötelező elemként – a fellebbezési lehetőséggel egyetemben –
fel is kell hívni a figyelmet. Az egészségügyi ellátás és szolgáltatás természetesen példaértékűen zajlik a
térségben, nem a határozat elemei, hanem az emberi tisztesség és kötelességtudat
okán.
ÁNTSZ Kommunikációs Főosztálya