Összefoglaló
Az EKOP 3.1.1 projekttel a közép-magyarországi (KMR) régióban már létrejött a Gyorsreagálási Képességet Növelő komplex informatikai rendszer (OSZIR). Az OSZIR hatékonyan támogatja a sürgősségi ellátás feladatait. Kiegészíti az egészségügyi szolgáltatók nyilvántartását. Kialakításra került egy jól használható térinformatikai rendszer. Az OSZIR biztosítja továbbá, hogy a járványügy, a kémiai biztonság és a sugáregészségügy területén a szakmai adatszolgáltatók és az ÁNTSZ közötti meglegyen a megfelelő elektronikus kapcsolat. Ugyancsak létrejött az elektronikus kapcsolat a 112-es riasztási központ köré szervezett társhatóságok.
Erre azért volt égető szükség, mert a közegészségügy területén zajló ügyintézés, adminisztráció és adatbázis-kezelés jelentős része, mintegy harmada a KMR régióra koncentrálódik. Ugyanakkor ügyintézés tekintetében ennek átlagosan a kétszerese zajlik az ország többi régiójában, ahol jelenleg még a régi, nem korszerű rendszerek működnek. Célszerű tehát a rendszereket egymással összhangba hozni.
A jelenlegi, EKOP 1.A.2-es projekt elsődleges célja, hogy az OSZIR rendszer ne csak a KMR régióban, hanem az ország egész területén elérhető, hozzáférhető legyen. Ezzel párhuzamosan szükség van a rendszer fejlesztésére is annak érdekében, hogy az adatbázis feltöltésével foglalkozó munkatársaknak kevesebb legyen az adminisztrációs jellegű feladata. Ezáltal jóval több idő jut a szakmai feladatok elvégzésére, nő a munka hatékonysága. Járulékos előny még, hogy a kiterjesztett OSZIR rendszer képes kiszolgálni az Európai Unió felé közvetítendő, megnövekedett adatmennyiségét. Lehetővé teszi, hogy a jelenleginél komplexebb statisztikai adatokat lehessen kinyerni, elemzéseket lehessen készíteni. Végül a korábban a kistérségi közigazgatási struktúrára szabott rendszert át kell alakítani úgy, hogy az megfeleljen az új járási rendszer által támasztott követelményeknek.
A projekt végrehajtása során bővül a Szolgáltató Központ hardver és szoftver infrastruktúrája. Sor kerül az 5 évnél öregebb munkaállomások cseréjére, valamint élestől elkülönített tesztkörnyezetben, a megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szervek (NSZSZ) bevonásával az érintett munkatársak oktatására. A KMR régión kívüli területek adatai is beépülnek az OSZIR rendszerbe. Számos terület, pl. egészségügyi szolgáltatói rendszerek, laborrendszerek elektronikus illesztése történik meg.
A projekt végrehajtása számos előnnyel jár minden célcsoport szempontjából. Az OSZIR rendszer a sürgősségi ellátás támogatása, katasztrófavédelem kiegészítése, járványügyi biztonság, kémiai biztonság, sugárbiztonság növelése által nagymértékben növeli a teljes magyar lakosság egészség-biztonságát. A digitalizációval az ÁNTSZ-ben és azon kívül dolgozó egészségügyi munkavállalók, tisztviselők számára a visszakereshető, összevethető, komplex adatbázisokkal egyszerűsödnek a munkafolyamatok. Ezáltal csökken a leterheltségük, jelentősen csökkenhet hibák mennyisége. Az összehasonlíthatóbb, homogénebb adatok alapján létrehozhatók a már említett összetettebb statisztikák, a kifinomultabb riportok. A rendszerben meglévő felesleges redundanciák kiszűrésre kerülnek.
Főbb adatok Kedvezményezett: Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH)
|
Célcsoportok
A projekt külső célcsoportjának számít a lakosság azon része, akik szerepelnek ezekben az egészségügyi rendszerekben.
A projekt belső célcsoportjához tartoznak az alábbi ÁNTSZ-en kívüli egészségügyi szervezetek:
egészségügyi szolgáltatók (pl.: kórházak, laborok, szakrendelők, háziorvosi rendszer, stb.)
cégek, vállalkozók
A projekt közvetlen belső célcsoportjához tartoznak az ÁNTSZ-en belüli szervezetek:
Országos Tisztiorvosi Hivatal
az ÁNTSZ országos intézetei
megyei népegészségügyi szervezetek
kerületi, kistérségi népegészségügyi szervezetek
A projekt feladata
A gyorsreagálási képességhez szükséges támogató rendszerek (OSZIR rendszer) kiterjesztése és továbbfejlesztése a közép-magyarországi régióból az ország egész területére.
Az országos kiterjesztés érdekében az alábbi főbb feladatok kerülnek elvégzésére:
Szolgáltató Központ Infrastruktúrájának (HW, SW) bővítése a megnövekedett felhasználói szám figyelembevételével,
Felhasználói infrastruktúra fejlesztése, annak érdekében, hogy a kiterjesztett alkalmazások működése biztosítható legyen (5 évnél öregebb munkaállomások cseréje),
Az országos kiterjesztés érdekében el kell végezni a területen a rendszer oktatását. A megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv-ek (NSZSZ) bevonásával kerülnek lebonyolításra a területi oktatások.
Az OSZIR rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatban az alábbi főbb feladatok fogalmazódtak meg:
A szakrendszerekből a Jelentésgenerátor felé történő adatszinkronizálás folyamatának továbbfejlesztése.
A Járványügyi szakrendszerben lévő Gyógyszertörzs karbantartó felület mellett ki kell alakítani egy interfész funkciót, amely az OEP Pupha rendszeréből származó rendszeres időközönként közzétett frissítő állomány alapján az OSZIR gyógyszertörzsét aktualizálja. A felhasználók által történő rögzítésből, illetve az interfészen keresztül érkező adatok minőségének javítása érdekében több ellenőrzést szükséges beépíteni a rendszer több pontján.
A projekt eredménye Bár a Közép-magyarországi régióban történik az ügyintézések, feladatvégzések jelentős része, a területi (országos) kiterjesztés kapcsán további közel kétszer annyi ügy intézésének informatikai támogatása oldódik meg. A célcsoportok számára könnyebb ügyintézést biztosítanak a fejlesztés következtében létrejövő, illetve kibővülő szolgáltatások. A fejlesztés könnyíti az ÁNTSZ-en belüli és kívüli szervezetekben dolgozó személyek munkáját, a lakosság részére közvetetten biztosítja a gyorsabb ügyintézési lehetőségeket. Nagymértékben nő a lakosság egészségbiztonsága. |
A projekt megvalósítási időszakának végére teljesített indikátorok:
Bevezetett rendszerek által újonnan informatikailag lefedett intézményi funkcionális területek száma (output): 2 db
Átlagos ügykezelői időráfordítás (eredmény): -10%
A projekt hatására létrejött on-line (3. szintű) közigazgatási szolgáltatások száma (output): 1 db
Kiváltott, korábban elavult műszaki technológiára épülő alkalmazások száma, vagy kizárólagos szerzői jogok kiváltása (output): 1 db
A Ket. követelményeinek megfelelő alkalmazások/fejlesztések száma (output): 1 db
Bevezetett VIR rendszerek száma (output): 1 db
Jelenlegi helyzet/probléma |
Projekt eredmény, kimenet |
A Gyorsreagálási Képességet Növelő komplex informatikai rendszer a megvalósult EKOP 3.1.1. projektnek köszönhetően működik a közép-magyarországi (KMR) régióban. Bár az ügyintézés jelentős részben erre a területre koncentrálódik, az ország teljes területén a közép-magyarországon felhalmozódó ügymennyiség mintegy kétszeresét kellene elektronikus úton végrehajtani. Ez jelenleg még nem megoldott, ami azt is jelenti, hogy eltér egymástól a KMR régióban és az ország többi területén alkalmazot rendszer. |
A kor kívánalmainak és technológiájának megfelelő rendszer már az egész ország ellátását támogatni tudja. Bővül a rendszer kapacitása sor kerül a skálázási feladatok elvégzésére, valamint a még rendszeren kívüli területekről származó adatok egységesítésére és migrációjára kerül sor. |
A régi rendszer, de még a KMR-ben működő OSZIR rendszer használata is relatíve munka- és időigényes. Így az adminisztráció jelen pillanatban még túl sok embert és túl hosszú időt vesz igénybe. |
Az OSZIR rendszer kiterjesztésével párhuzamosan futó rendszerfejlesztés következtében az adminisztrációban érintett munkatársak jelentős mennyiségű időt takarítanak meg, minek következtében nagyobb mértékben tudnak koncentrálni a szakmai feladatok elvégzésére. |
A jelenlegi rendszer sok esetben nehézkes, például az elmúlt években jelentősen megnőtt az Európai Unió felé közvetítendő adatmennyiség. A rendszer jelenleg nem alkalmas arra, hogy komplex információkat közvetítsen. |
A kiterjesztett riporting rendszer mind területi mind szakmai szempontból jelentős részben lefedi az OTH tevékenységét. Ez a lefedettség azt is jelenti, hogy a teljes működés során előálló adatok már egy jól integrált rendszerben, egységesen, naprakészen és pontosan elérhetőek lesznek. |
Az ÁNTSZ működése eddig kistérségi alapon folyt, mely kistérségek betagozódtak a megyei kormányhivatalok alá. Az EKOP projektben kialakított rendszer erre a logikára készült. |
A járások kialakítását magába foglaló 2012. évi XCIII. törvény jelentős hatással van az ÁNTSZ és az OTH működési struktúrájára. A végrehajtott módosításokkal zavartalanul lehet a továbbiakban is biztosítani a szakmai munkát támogató működést. |